verschillen workshop blijven ondernemen

Omgaan met verschillen onder deelnemers, aan de voorkant

Als je een training of workshop ontwikkelt, is het belangrijk om aan ‘de voorkant’ al na te denken over hoe je om wil gaan met verschillen. In een eerder blog schreef ik al over het maken van een persona. Als je verschillende mensen wil aanspreken met jouw aanbod, moet dat mogelijk zijn. Als je dit niet doet, is het belangrijk om daar duidelijk over te zijn. Ik geef je in dit blog drie tips voor hoe je dit kunt doen.

Drie tips voor het (aan de voorkant) omgaan met verschillen

1. ⚡️Bepaal duidelijke leerdoelen voor je cursus of training zodat iemand kan besluiten of het wel/niet aansluit. Soms steek jij lager in en is iemand achteraf teleurgesteld. Ook kan iemand het juist te moeilijk vinden en dan leert de deelnemer ook onvoldoende.
2. ⚡️Maak als je doelgroep erg divers is verschillend aanbod. Denk aan een basis en een gevorderden cursus. Of laat sommigen het online volgen en andere in nauw contact met jou in een face2face-sessie.
3. ⚡️Combineer alle deelnemers in een groep en pas je werkvormen erop aan. Zorg dat de verschillen een kracht worden; dat ze van elkaar kunnen leren. Of bied keuzes aan: je kunt zelfstandig (met een maatje) aan de slag of kom aan de ‘samenwerk-tafel’ en ga daar dan zelf zitten voor extra hulp.

Een voorbeeld

Bij de online cursus digitale tools stelde ik bijvoorbeeld duidelijke doelen op. Ook gaf ik aan dat ik de basis aanbied, dit omdat veel leraren al een aantal tools kennen en ik er niet te diep op in ga. Voor ondernemers zonder didactische achtergrond is het wellicht meer dan een basiscursus. Bedenk goed wat je aan wil bieden, wie je doelgroep is en hoe je het noemt.

Houd jij rekening met verschillen in de ontwerpfase van je training of workshop? Hoe pak je dat aan?

Over Shauna
Shauna is onderwijsadviseur en eigenaar van Blijven Leren en Blijven Ondernemen. De tak Blijven Leren is gericht op het onderwijs. Met Blijven Ondernemen helpt zij ondernemers bij het maken van trainingen. Bedrijven helpt zij met het opzetten van een leercommunity of met het creëren van educatief aanbod. Haar kernkwaliteit is ‘verbeteren’. In haar beleving ben jij als ondernemer de expert en weet jij wat je een ander wil leren. Hoe je dat effectief en didactisch kloppend doet, daar is zij voor. Op haar kanalen deelt zij voortdurend inspiratie die je direct kunt toepassen in de klas en in je onderneming. Bekijk haar aanbod hier. Je kunt ook meepraten over dit onderwerp en jouw vragen stellen in deze besloten facebookgroep.

Omgaan met verschillen onder deelnemers, aan de voorkant Blijven Ondernemen

Berichten gemaakt 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven