Hanteer deze 7 stappen bij het ontwerpen van een training of workshop Blijven Ondernemen

Hanteer deze 7 stappen bij het ontwerpen van jouw training of workshop

Je wordt steeds vaker gevraagd om jouw expertise te delen met een groter publiek. Inmiddels heb je door waar de vraag ligt, want je krijgt telkens DM’s en berichten over dezelfde onderwerpen. Ook weet je welke kwaliteiten je hebt in jouw vakgebied en wat je graag over wil brengen. Hoe giet je dat dan in een goede training of workshop? In dit artikel deel ik 7 stappen die je zou moeten hanteren en die je direct kunt toepassen bij het ontwerpen van jouw training of workshop.

1.   Bepaal je onderwerp of focus

De eerste stap is het bepalen van je onderwerp of focus. Je kunt dat op verschillende manieren doen. Ik bepaal mijn aanbod (en dus focus) op basis van de vraag die ik online zie. Ook houd ik bij welke vragen vaker terugkomen in mijn DM of via de mail. De statistieken van berichten op mijn social media kanalen of in de nieuwsbrief, geven mij ook een indicatie van waar mijn doelgroep interesse in heeft. Andere ondernemers starten met het in kaart brengen van hun kwaliteiten en wat ze een ander graag zouden willen verkopen. 

Zorg er in elk geval voor dat je een onderwerp en focus bedenkt. Aanvullend daarop wil ik je de tip meegeven om wat marktonderzoek te doen. Welk aanbod is er op dit moment en hoe verhoudt jouw onderwerp of focus zich daartoe? Later diep je dat wat uit, daarover lees je bij stap 4 meer.

2.   Doelgroep leren kennen

Als je een onderwerp en focus gekozen hebt, verdiep je je verder in jouw doelgroep. Je wil weten welke expertise jouw klant nodig heeft en op welke wijze je die het beste kunt aanbieden. Je kunt jouw klant in kaart brengen door een persona te maken. Een persona is een gedetaileerde beschrijving van jouw (fictieve) ideale klant. Ontdek wie jouw expertise zouden willen, waar ze tegenaanlopen en welke van de vier basisredenen zij hebben om jouw product of dienst af te nemen. De basisredenen zijn dat een klant: pijn wil vermijden, plezier wil krijgen, tijd wil besparen of geld wil verdienen of besparen.

Wees zorgvuldig in het formuleren van een persona. Wat maakt jouw klant gelukkig? Als het gaat om educatief aanbod kun je jezelf afvragen welke beginsituatie jouw klant heeft, wat jouw klant motiveert om mee te doen en welke leervoorkeur jouw klant heeft. Een goede manier om jouw klant te betrekken is om vragen te stellen via Instagram-stories. Je kunt ook in gesprek gaan met verschillende klanten, die je bijvoorbeeld spreekt via DM. Een combinatie van verschillende communicatiemiddelen werkt vaak het beste. Het voordeel van een persoonlijk (online)gesprek is dat je daarmee ook aan een band met je klant werkt.

3.   Leerdoelen vaststellen

Op basis van jouw persona ga je leerdoelen vaststellen. De gekozen leerdoelen geven een belangrijke houvast bij het ontwerpen van jouw training of workshop. Het bepaalt namelijk welke inhoud je wil aanbieden en welke werkvormen passend zijn. Wil je de deelnemers vooral kennis overbrengen? Moeten ze bepaalde vaardigheden aanleren? Beoog je ze te inspireren? Misschien wil je wel het een en ander met elkaar combineren?

Voorkom dat je tijdens je training of workshop teveel wil doen. Kies liever voor een duidelijke focus, die je kunt aanvullen met een vervolgtraject of – training. Het is namelijk goed om je te realiseren dat je niet eindeloos kunt blijven zenden. De deelnemers hebben meer aan een paar duidelijke leeruitkomsten, dan aan heel veel vage doelen. Qua opname-capaciteit is het goed om je te realiseren dat een deelnemer meer onthoudt in een gedoseerde training dan in een training met te veel en een verscheidenheid aan informatie.

4.   Vorm aanbod bepalen

Nu je weet wat je de doelgroep gaat leren, is het goed om een vorm te kiezen. De gekozen vorm moet in lijn liggen met de beoogde leeruitkomsten. Wil je dat de deelnemers wat weten, kunnen, ervaren of ontdekken? Is de vorm online, offline, individueel of in groepsverband? Misschien kies je wel voor tussenvormen? Een mooi voorbeeld is de online cursus digitale tools die ik vanuit Blijven Leren ontwierp. Zowel het onderwerp als de gekozen doelgroep (leraren met weinig tijd die op hun eigen moment aan de slag willen) lenen zich voor die vorm. In de online cursus leren zij aan de hand van instructievideo’s hoe ze zelf digitale tools kunnen aanmaken en inzetten in hun (onderwijs)praktijk. Belangrijke informatie schreef ik voor ze op in een e-book en vertelde ik in een video. Zo konden de deelnemers zelf kiezen welke manier van informatie opnemen zij het prettigst vinden. 

Trends kunnen ook van invloed zijn op de vorm waarin je jouw aanbod aanbiedt. Stel dat je een mindsetcoach bent. Waarschijnlijk zul je zien dat er verschillende mindsetcoaches zijn die podcasts aanbieden en dat je op afstand begeleiding kunt krijgen. Daarnaast experimenteren nu ook ondernemers met kleine ‘snaps’ aan inspiratie, zoals dagelijkse berichten via de mail of in een WhatsApp-groep. Ze willen zo hun klanten helpen om dagelijks met een bepaalde mindset de dag te starten. Wat wil jij aanbieden? En hoe verhoudt zich dat tot jouw doelgroep?

5.   Inhoud en opbouw bedenken

Na dit alles, begint het eigenlijk pas. Welke inhoud heb je nodig om de beoogde leeruitkomsten voor elkaar te krijgen? Welke eigen expertise zet je in? Welke theorie gebruik je om jouw verhaal te onderbouwen? Ga je ook gebruik maken van bijdragen van anderen om jouw training of workshop te verrijken? 

Wat is de globale opbouw van jouw training of workshop? Meestal begin je met een binnenkomer en het ophalen van voorkennis om zo de beginsituatie in te schatten. Vervolgens bied je kennis aan die de deelnemers verwerken. Misschien laat je zien hoe iets moet, zodat ze het daarna zelf kunnen doen. Dit is totaal afhankelijk van jouw onderwerp. Je denkt hierbij ook na over werkvormen; manieren om de deelnemers wat aan te leren. Er zijn ontzettend veel werkvormen te bedenken en het is goed om een aantal manieren in je ‘toolkit’ te hebben zodat je kunt inspelen op de groep.  

6.   Voorbereiden workshop

Bij het voorbereiden van de workshop moet je denken aan alle praktische zaken van een workshop of training aanbieden; een locatie, het regelen van workshopmateriaal, flipovers, een scherm voor je presentatie en eventueel iets van catering. 

Gebruik je een programmaboekje of alleen werkbladen? Print je jouw uitleg ook, of deel je alleen opdrachten op papier. Is dat ‘normaal’ papier of ‘100 gram’ papier, waardoor de kwaliteit beter oogt? Welke spullen heb je verder nodig? Het brainstormen kan je digitaal doen via de online tool Mentimeter, maar je kunt ook aan de slag met post-its. Is het de bedoeling dat ze ideeën uittypen of gaan ze met kleurtjes en papier aan de slag?

Ook denk je na over de opstelling van je workshop of training. Vaak wordt deze opstelling ontzettend onderschat. Zonde, want ze kunnen een goede bijdrage leveren aan de beoogde leeruitkomsten. Gaan de deelnemers in een U-vorm zitten of maak je groepjes? Een U-vorm nodigt meer uit tot uitwisseling en plenaire bijeenkomsten. Groepjes passen beter bij groepsopdrachten en kunnen ervoor zorgen dat er minder focus is bij plenaire momenten; je kunt immers gemakkelijk in gesprek raken met anderen. Een kring heeft ook weer impact op de sfeer, dat vraagt meer kwetsbaarheid bij de deelnemers. Zorg dat je bewust nadenkt over de opstelling.  

7.   Vormen van nazorg

Na de training of workshop zit jouw werk erop, toch? De kwaliteit van jouw aanbod verhoog je behoorlijk als je kiest voor vormen van nazorg. Bij de online cursus digitale tools mogen deelnemers contact opnemen om met mij te sparren. Als je een inspiratiesessie geeft waarin je doelgroep iets ontwerpt om uit te proberen, kun je ook afspreken dat je na een tijdje eens terugkomt om mee te kijken hoe de uitvoering verloopt. Bedenk van tevoren wat je aanbiedt en hoe je dat verwerkt in jouw aanbod. 

Over Shauna

Shauna is onderwijsadviseur en eigenaar van Blijven Leren en Blijven Ondernemen. De tak Blijven Leren is gericht op het onderwijs. Met Blijven Ondernemen helpt zij ondernemers bij het maken van trainingen. Bedrijven helpt zij met het opzetten van een leercommunity of met het creëren van educatief aanbod. Haar kernkwaliteit is ‘verbeteren’. In haar beleving ben jij als ondernemer de expert en weet jij wat je een ander wil leren. Hoe je dat effectief en didactisch kloppend doet, daar is zij voor. Op haar kanalen deelt zij voortdurend inspiratie die je direct kunt toepassen in de klas en in je onderneming. Bekijk haar aanbod hier. Je kunt ook meepraten over dit onderwerp en jouw vragen stellen in deze besloten facebookgroep.

Hanteer deze 7 stappen bij het ontwerpen van jouw training of workshop blijven ondernemen
Berichten gemaakt 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven